
Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

1	
  
	
  

By Steven Denney and Brian Gleason 

 

Introduction 

In the international relations and comparative politics literature covering the postindustrial state 

period in South Korea, most research efforts have focused on the changing nature of government-

society and government-business relations or the ROK-US alliance and regional security issues, 

especially North-South relations. There is, however, little research covering the nature of 

government-media relations and their implication for society and the policymaking process. The 

research presented here seeks to fill, albeit only as a primer, this void in the literature on South 

Korean politics and society. Overall, this research finds that government-media relations in South 

Korea are very contentious. The media’s antagonistic relationship with the government is 

underscored by its highly ideological disposition. Though South Korean political parties are 

nominally “conservative” or “progressive,” their lack of institutionalization prevents them from 

being strongly associated with one or the other ideology; in a country with weak parties and a 

strong press, the press plays the role traditionally held by political parties of serving as the goal 

posts around which the conservative and progressive camps rally. This report is laid out as 

follow: first, an alternative framework for understanding the press’ role in South Korean political 

and society is presented; second, the new framework is applied to the media’s coverage of the 

Sunshine Policy during the presidency of Kim Dae-jung; third, the reaction from Kim Dae-jung is 

analyzed by way of case study; lastly, the implications of the report’s findings are considered in 

the concluding remarks. 

 

The South Korean Press: Ideologically Motivated, Institutionally Biased 

Those coming from a traditional liberal (re: Western) background will find the role of the press 

and the nature of government-media relations in South Korea fundamentally different and, 

depending on the degree of affinity for the notion of the press as an institution that checks the 

excesses of government power (the so-called “fourth estate”), potentially worrying. Overall, the 

South Korean media, understood here simply as the press (re: newspapers), plays a fundamentally 

different role in politics and society than its Western counterparts.  

The origins of the South Korean press, and their degree of politicization, is worthy of a 

book-length footnote. A brief summary will have to suffice here. First, the three big conservative 



Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

2	
  
	
  

daily newspapers—the Chosun Ilbo, the Dong-a Ilbo, and the JoongAng Ilbo—have existed 

longer than South Korea itself. The primary progressive newspaper, the Hankyoreh, did not come 

into existence until 1988, following amendments to press laws and the start of democratic 

transition in South Korea.1 Second, much of Korea's political elite has risen to its current position 

by way of journalism. Many politicians today still boast a background in journalism specifically 

or mass media more generally.2  

Throughout the 20th century, South Korean print media faced a vast array of trials and 

tribulations stemming from the desire of the state to control the content of what was reported. 

During the Japanese colonial period and the successive military dictatorships that followed, the 

state exercised tight control over the print media via censorship, threats, intimidation, legal 

penalties and closure of media outlets. Even after South Korea’s democratic transition in 1987, 

the media’s relationship with the state was unpredictable, and the state could still utilize gray 

legal areas (especially those relating to national security) and tax audits to pressure, constrain or 

penalize undesirable coverage.3 

Regarding its function in society, the press does not act as an independent check on the 

government; instead, the press operates as a highly politicized institution more accurately 

understood as an extension of, rather than separate from, the government. This role stems from 

the particularly makeup of the current South Korean political system. The press fills a political 

and social void created as a result of weak party institutionalization. Political parties are, contrary 

their role and perception in other democratic societies, “seen more as political lackeys [of a 

political leader] than important articulators of public policy," according to one respected source.4  

South Korea, which lacks strong and institutionalized political parties, falls slightly 

outside of the theoretical framework on liberal, consolidated democracies, regarding government-
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1 For a brief account of the four newspapers identified here within the context of the controversial tax audit, 
see: Don Kirk, “Media war in South Korea sweeps up ‘Big Three’ newspapers, government,” International 
2 Norman D. Levin and Yong-Sup Han, Sunshine in Korea: The South Korean Debate over Policies 
Toward North Korea (RAND Center for Asia Pacific Policy, 2012), 72. For a few examples of South Korea 
politicians whose political careers were preceded by stints as journalists, see profiles for Chang Chun-ha, a 
Korean democracy activist, or Jeon Yeo-ok, who was, before Park Geun-hye took the lime light, the 
presumed presidential candidate for the New Frontier Party in the 2012 elections.  
3 President Kim Young-sam had a tax audit of major media outlets conducted during his presidency, but he 
refused to release the results to the public, which prompted widespread suspicion of political deal making 
in which President Kim agreed to keep the results of the audit private in return for more favorable 
coverage. 
4 Levin and Han, Sunshine in Korea, 72. 



Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

3	
  
	
  

media relations. Whereas political parties in most democracies represent the dominant strands of 

ideology in society, the main newspapers in Korea play the part of ideological centers, erecting 

"goal posts around which the conservative and progressive camps, respectively, gather." 5 

Whereas politically active groups in a country like America are commonly seen rallying around 

the Republican or Democratic Party, one would be hard pressed to find similar groups in South 

Korea rallying around the New Frontier Party or its liberal counterpart.6  

Adding to the “goal posts” understanding of the press’ role in South Korea, Young Chul 

Yoon argues, in his article "Power Transition and Press Coverage of Inter-Korean Relations 

Policy: Press-Party Parallel," that the media’s characteristic role is revealed in its coverage of 

government policy.7 By using the Chosun Ilbo and the Hankyoreh as representatives of the two 

main press institutions in what he calls the "press-party parallel," Yoon provides a new theoretical 

framework through which government-media relations in South Korea can be understood. The 

press-party parallel is used by Yoon, writing during the first half of the Kim Dae-jung 

administration, to "emphasize the existence of shared political interests between the Chosun Ilbo 

and the opposition Grand National Party (GNP) on one end of the axis and the Hankyoreh and the 

ruling Millennium Democratic Party (MDP) on the other."8 

Though it is certainly true that all newspapers are politically motivated and biased to 

some degree, the South Korean press is particularly so. In the American political system, for 

example, the press, as the so-called “fourth estate” or “fourth branch of government,” serving the 

role of watchdog, checking excesses in government power through investigative journalism and 

(relatively) unbiased, objective reporting. Take for instance the Chosun Ilbo’s American 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
5 Ibid. 
6 One would, however, easily find instances when high-profile politicians (or entrepreneurs) were, outside 
of the party-framework, able to mobilize millions of voters—a phenomenon known as “personalistic 
politics.” Although the notion that political parties in South Korean have yet to institutionalize is, generally 
speaking, true, the argument that the conservative party (which is currently the New Frontier Party (NFP) 
or Seabury-dang) has established itself as more than a temporary collection of relatively like-minded 
politicians has some merit; but only some. If one were to consider the ways in which the NFP differentiates 
itself, ideologically, from the progressive party (ideological differentiation being a key tenet of 
institutionalized political parties), one would be hard pressed to come up with more than a few insignificant 
points of difference. 
7 Young Chul Yoon, “Power Transition and Press Coverage of Inter-Korean Relations Policy: Press-Party 
Parallel,” Unron kwa Sahoe (Media and Society), Vol. 27 (2000): 48-81. 
8 Yoon, “Power Transition,” qtd. In Hong-Won Park, “The Press and the Kim Dae Jung Government’s 
Sunshine Policy: Content Analysis and the The Chosun Ilbo and The Hankyoreh,” in The Korean Peninsula 
in Transition: the Summit and its Aftermath (Seoul: Kyungnam University, 2002), 303. 



Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

4	
  
	
  

equivalent, in terms of readership and scope of coverage, the New York Times (NYT). Though a 

newspaper like the NYT is considered by many to have a liberal/progressive slant, it is still 

considered an objective, reliable source for news reporting and investigative journalism. Writers 

who cover both ends of the political spectrum expose readers to a variety of opinions and 

positions. Though Paul Krugman, an unabashed American Liberal, has a column and a blog at the 

NYT, Stanley Fish, a well-known and highly persuasive American conservative, is not without a 

dedicated space to publish his thoughts and views. Contrary to the South Korean press, the NYT 

cannot be categorized as touting the Democrat party line in the same way the Hankyoreh touts the 

progressive party line (whichever party that happens to be at the time).9  

Though the press and the party may have common political interests, the press in South 

Korea is, contrary to political parties, highly institutionalized as a political body that 

communicates a consistent (and predictable) ideological position. As noted above, South Korean 

political parties are weak. Moreover, as a consequence of weak party institutionalization, political 

parties cannot be identified as representing a particular ideology; they are instead amorphous 

groups of politicians with similar interests. As the goal post analogy used above suggests, 

ideological association is a trait reserved by the press.  

Although Yoon is right to identify a hand-in-glove relationship between the party and the 

press, it is important to clearly identify who wears the pants in the relationship; though political 

parties are ultimately responsible for making policy, the press takes on the responsibility of 

communicating the policy to the people, debating its appropriateness, and, once implemented, its 

perceived effectiveness.  

However, in a system where newspapers fill the role of ideological “goal posts” it is 

unlikely—nay, next to impossible—for the press to report objectively. Though not a mouthpiece 

for a political party, as is the People's Daily in China and the Rodong Sinmun in North Korea, 

South Korean newspapers are not all that different, as Yoon’s press-party parallel theory indicates. 

Reporting by the staff of the Chosun Ilbo or the Hankyoreh, and the editorials published in the 

opinions section, lack in objectivity but abound in ideology. The highly politicized, ideology-

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
9 Though not the topic of this report, the notion that Fox News is the American equivalent of the Chosun 
Ilbo seems most appropriate. If so, Fox News is to the American conservative party what the Chosun Ilbo is 
to the Korean conservative party. This analogy, if correct, begs the following question: What is the 
difference between the People’s Daily, the Chosun Ilbo, Fox News, and Rodong Sinmun, besides one 
newspapers overtly comical bombast and oftentimes belligerent prose? 



Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

5	
  
	
  

based disposition of the South Korean press is no better revealed than in its coverage of the 

Sunshine Policy during the Kim Dae-jung administration. 

 

The Sunshine Policy and Press Coverage 

The Sunshine Policy was a South Korean strategy of strategic engagement with North Korea, first 

proposed and implemented by President Kim Dae-jung in 1998. The policy was based on three 

primary principles: 

● Zero tolerance for armed provocation by the North 

● No policy of reunification by absorption 

● An active policy of engagement with the North10 

 

Other, secondary policies that were to be incorporated later include: 

● Large transfers of aid with no expectations of, or demand for, fundamental changes in the 

governing structure of the North. Understood colloquially as “give now, take later” and 

described officially by the Kim administration as “flexible reciprocity.” 

● No pressure on the North to de-nuclearize or improve its human rights conditions in the 

short run. 

 

The ultimate purpose of the Sunshine Policy was to improve North-South relations in order to 

establish peaceful coexistence on the Korean peninsula. Progressives in South Korea, by and 

large, supported the policy, believing that “respect” for and engagement with North Korea was 

the only viable path to improving inter-Korean relations and moving beyond the anachronistic 

Cold War structure that still loomed over Northeast Asia at the time. Though there was little 

reciprocal engagement on behalf of Kim Jong-il’s regime, Kim Dae-jung pushed forward with his 

policy of engagement, believing that genuine progress was being made.11 

Conservatives, on the other hand, particularly the conservative media, were heavily 

critical of a policy they viewed as a no-strings-attached transfer of aid that did nothing more than 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
10 Moon Chung-in, though certainly not the most objective of all politically active academics in South 
Korea, does a relatively thorough job of explaining the basic tents and objectives of the Sunshine Policy. 
See his book The Sunshine Policy: In Defense of Engagement as a Path to Peace in Korea (Seoul: Yonsei 
University Press, 2012). See esp. chap. 1. 
11 See: Moon, The Sunshine Policy, chap. 2. 



Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

6	
  
	
  

throw a lifeline to a decrepit regime under the leadership of an oppressive dictator. Moreover, 

conservatives feared that the Sunshine policy endangered the ROK-US alliance, which put South 

Korea’s security at serious risk. After limited progress was made in the first few years of Kim 

Dae-jung’s administration, and in the aftermath of the 1997 financial crisis and the coming-to-

power of George W. Bush, conservatives increased the intensity of anti-government criticism; the 

conservative papers, particularly the Chosun Ilbo, ratcheted up their criticism of the Sunshine 

Policy and the Kim Dae-jung administration.12  

 

Covering the Sunshine  

First of all, it is important to note, as does one report that covers government-media relations in 

South Korea, that "the conservatives press has never supported Kim Dae-jung throughout the … 

40 years [of his political career, at that point], and the hostility is fully reciprocated.”13 The 

Chosun Ilbo, with its "deep, decades-long, ideology-based antagonism to Kim Dae-jung" made 

for a particularly tense relationship during the Sunshine years. The Chosun Ilbo was particularly 

critical of President Kim for weakening South Korea’s national security through the Sunshine 

policy. The Dong-a Ilbo, the Chosun’s less-funded, less-read conservative cousin, though similar 

to the Chosun Ilbo in terms of ideological affiliation and opposition to Kim Dae-jung, focused 

more on human rights (and the lack of attention thereto). The JoongAng Ilbo, though relatively 

more moderate, also threw in its hat in with the other two conservative newspapers; though it 

originally supported Kim Dae-jung’s engagement efforts, the fallout from the 2000 Summit 

meeting and the "black and white" political atmosphere forced it to take a wide-right turn. The 

Hankyoreh (Hankyoreh Sinmun, at the time) wholly and unequivocally supported Kim Dae-jung's 

presidency, endorsing him in 1992 and 1997, and provided blanket support for his Sunshine 

Policy.14 The way in which Kim Dae-jung responded to the conservative media’s coverage of his 

engagement strategy reveals many familiar characteristics of South Korean politics (e.g. 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
12 Ibid. 
13 Levin and Han, Sunshine in Korea, 71. 
14 Ibid., 74-75. The summary above is supported by Hong Won Park’s quantitative study, cited above, of 
the Chosun Ilbo and the Hankyoreh’s coverage of the Sunshine Policy. His study shows that the two 
papers, which represent the conservative and progressive camps, were consistent in their support 
(Hankyoreh) or opposition (Chosun Ilbo) of the Sunshine Policy, as revealed by the sources used by each 
paper and the disposition of the sources used and commentaries published.   



Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

7	
  
	
  

personalism and regionalism) but, above all else, reveals the contentious relationship between 

media and the government. This is the focus of the next section. 

Most important to note is that the Chosun Ilbo and Hankyoreh's framing of the policy 

remained consistent throughout Kim Dae-jung’s presidency, even during periods when events 

"might have had a significant impact on the implementation of ... policy" (e.g. the June 2000 

North-South Summit, the 2000 naval clashes in the West Sea).15 In other words, the South Korean 

press’ coverage of government policy is impervious to political, social, or economic conditions. 

This should not be surprising though if one views the South Korean press as a political body that 

is highly ideological and institutionally biased, filling the traditional role of political parties in 

democratic societies.  

 

Case Study: Kim Dae-jung’s 2001 Tax Audit 

Many hoped that with the election of Kim Dae-jung in 1997, the state would end its coercive 

relationship with the media and start a new chapter of press freedom in South Korea. After all, 

Kim Dae-jung (hereafter “DJ”) actually wrote newspaper articles calling for South Korea’s 

transition to a liberal democracy (which necessitates press freedom uninhibited by the state) and 

was a longtime political opponent of South Korea’s historically oppressive conservative 

establishment. Moreover, just two days after DJ was elected, he agreed to pardon two 

conservative ex-dictators who had tried to kill him, in a gesture of reconciliation that was “aimed 

at uniting the country politically.”16 Thus, it even seemed possible that DJ might be able to put the 

bitter past behind him and lead South Korea past some of the regional tensions and personalistic 

politics that have historically plagued the South Korean political system and hindered party 

institutionalization. Ultimately, however, South Korea’s regional cleavages and highly 

personalistic politics were actually exacerbated during DJ’s presidency, and the state-media 

relationship during this period—examined in this paper via a case study of DJ’s 2001 tax audit—

served as the highly visible public medium through which these problems were reinforced. 

One of the main points of contention between DJ and the conservative press was his 

“Sunshine Policy” of engagement with North Korea, which was viewed with widespread 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
15 Park, “The Press and the Kim Dae Jung Government’s Sunshine Policy,” 322. 
16 Pollack, Andrew. "New Korean Leader Agrees to Pardon of 2 Ex-Dictators." New York Times, December 
21, 1997. 



Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

8	
  
	
  

suspicion and disapproval in South Korea’s conservative circles. Although DJ had won the 1997 

presidential election by forming a coalition with Kim Jong-pil’s far right United Liberal 

Democrats, he initially sought to gain the trust, and perhaps eventually the support, of some 

conservatives regarding the Sunshine policy. Thus, in an attempt to allay some of the 

conservatives’ suspicion and disapproval of the policy, DJ pledged that the Sunshine Policy 

would be transparent, and he appointed well-known conservatives to key posts, including Kang 

In-duk as the Minister of Unification and Lee Jong Chan as the Director of the National 

Intelligence Agency. Nevertheless, the conservative Chosun Ilbo, JoongAng Ilbo and Dong-a Ilbo 

- the three biggest newspapers that disproportionately dominate the market - continuously 

criticized DJ and his Sunshine Policy from the onset of his presidency.17 DJ’s historically 

contentious relationship with these conservative papers, especially the Chosun Ilbo, was certainly 

a factor in the ardent criticism of the policy, since the newspapers gave it almost no time before 

they started to criticize it. Moreover, they criticized DJ directly for being “naïve” and of having 

questionable political leanings. In this regard, the three newspapers not only exacerbated South 

Korea’s personalistic politics by questioning DJ’s character instead of providing objective 

analysis of the policy, they also served to deepen the regional divide. Public opinion polls during 

DJ’s Sunshine era revealed markedly different levels of support for the policy based on the region 

that the poll was conducted. For example, in the Honam region—DJ’s support base - public 

support for the government’s handling of the Sunshine Policy was extremely high, but in the rival 

Yongnam region, support was well below 50 percent.18  

In response to these widely publicized, consistent criticisms from the conservative press, 

DJ apparently decided that he was going to fight back, even if he had to use coercive methods 

against the press that he had once decried as a dissident and opposition leader. Thus, according to 

Seong Han-yong, a political reporter covering the Blue House for the progressive, pro-

government Hankyoreh newspaper, DJ and his administration started plotting retaliation for the 

critical coverage. A senior Blue House official reportedly told Seong in November 1998 that, 

“We will crush the JoongAng Ilbo and Segye Ilbo immediately. The Chosun Ilbo will also receive 

a similar fate within two to three months. We will turn the media upside down, using an NTS 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
17 Norman D. Levin and Yong-Sup Han, “Sunshine in Korea: The South Korean Debate Over Policies 
Toward North Korea,” RAND Corporation, 2002, 71-74. Numerous other conservative newspapers also 
criticized the Sunshine Policy, but the emphasis here is especially on the “Big Three.” 
18 Ibid. 



Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

9	
  
	
  

investigation into inheritance tax.”19 Although the validity of this alleged quote may be disputed, 

it’s important to remember that several aspects of this retaliatory plot did come to fruition. In a 

case the following year that aroused “suspicions about the government’s motives,” Hong Seok-

hyun, the owner of JoongAng Ilbo, was jailed and ordered to pay a $3.2 million fine on tax-

evasion charges. Kim Young-hie, the vice president at the JoongAng Ilbo, said the case represents 

“a warning” to media owners who might oppose the government. 20  Moreover, an NTS 

investigation into inheritance taxes did eventually lead to massive fines imposed on the big three 

conservative newspapers, as well as some jail time for certain conservative newspaper executives, 

making it highly likely that Seong’s allegations are mostly accurate. A more detailed examination 

of the timeline of events (below) leading up to the tax audit, as well as it’s aftermath, further 

demonstrates the negative impact of hostile state-media relations on regional cleavages and 

personalistic politics, thus weakening party institutionalization in South Korea. 

In 2000, several significant events changed the discourse regarding the Sunshine Policy. 

In an apparent effort to overcome the conservative newspapers’ criticism of the Sunshine Policy, 

which constantly threatened to undermine DJ’s political support from the South Korean public, 

DJ decided to form a new party in January 2000 called the Millennium Democratic Party. This 

decision, as well as some of DJ’s subsequent political maneuvers done in an attempt to bolster the 

new party, had significantly negative implications for South Korea’s party institutionalization: 

 

Having made this decision and founded the MDP, Kim worked hard to induce members 

of the other parties to defect and join his new party. He also encouraged progressive 

NGOs to support the MDP and cooperate with the government in seeking to change 

South Korea’s politics and culture more broadly. As a down payment, the president 

endorsed the campaign by a large coalition of civic groups and NGOs to blacklist 

“corrupt” or “unfit” politicians.21 

 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
19 Song Dong-hoon, “Book Confirms Tax Probe Into Media Planned by Govt,” Chosun Ilbo, October 25, 
2001, http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2001/10/25/2001102561198.html 
20 Kirk, “Media War in South Korea.” 
21 Norman D. Levin and Yong-Sup Han, “Sunshine in Korea: The South Korean Debate Over Policies 
Toward North Korea,” RAND Corporation, 2002, 96. 



Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

10	
  
	
  

Of course, the conservative GNP and ULD parties were enraged because they saw this as an 

underhanded attack before the upcoming National Assembly elections. Whereas DJ had 

previously sought broad political support for the Sunshine Policy, this attempt to gain seats in the 

National Assembly would give him greater power to make decisions unilaterally, especially 

regarding the Sunshine Policy. Indeed, on the day that DJ formed his new party (January 19, 

2000) he publicly announced that he was going to seek a North-South summit if the MDP did 

well in the upcoming National Assembly elections in April.  

Although conservatives interpreted this as DJ’s selfish pursuit of his personal political 

goal of rapprochement with the North, the MDP did exceptionally well in the National Assembly 

election: it won 115 seats, and more importantly, the party won districts in almost every region of 

the country (except for southeast Yongnam), which made the party a national power and served to 

rebuke the conservative criticism of the Sunshine Policy.22 In this sense, it’s important to 

emphasize that the conservative newspapers that constantly criticized the Sunshine Policy were 

not reflecting public sentiment about the policy, since the South Korean public significantly 

supported the MDP in the National Assembly election.   

DJ followed through on his pledge to have a summit with the North, and in June the 

historic summit and joint declaration marked a milestone in inter-Korean relations. The divide 

between DJ’s supporters and the conservative detractors began to intensify in the wake of the 

summit and the big three conservative newspapers were even more critical than before.23 After DJ 

was awarded the Nobel Prize later that year, in large part for his efforts to engage the North, the 

divide between DJ supporters and detractors continued to grow while the conservative newspaper 

criticism intensified.  

In January the following year, DJ announced that South Korea needed media reform, 

which the Hankyoreh had long advocated. On January 31, he announced that all South Korean 

news organizations were going to be audited, which garnered support from smaller newspapers 

and the People's Coalition for Media Reform (PCMR), a group of 40 civil society organizations 

established in 1998 to pursue media reform in South Korea. The PCMR advocated reforms such 

as the separation of editor’s rights from the control of the newspaper owners, and proposed 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
22 Doh-jong Kim and Hyung-joon Kim, “Analysis of the 16th National Assembly Election,” 
Korea Focus, Vol. 8, No. 3, May–June 2000, 2. 
23 Assessment based on archival newspaper research of conservative newspaper coverage. 



Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

11	
  
	
  

legislation that would restrict the proportion of shares that any family could hold in a newspaper 

to 30 percent, since many critics of the big papers call them “biased vehicles for the views of 

hereditary owners who force their opinions not only on their editors and reporters but also on the 

public.”24 The International Federation of Journalists (IFJ) also supported DJ’s push for media 

reform and rejected claims that a tax probe of major newspapers was a politically motivated 

attempt to intimidate or silence the conservative newspapers’ criticism of DJ and his Sunshine 

Policy. 

Of course, the conservative newspapers, especially the Big Three, disagreed, and they 

gained the support of several international media organizations and watch groups in their 

criticism of the tax audit. The World Association of Newspapers and the World Editors Forum 

explained why they thought the tax audit was politically motivated:  

 

We remain concerned about the apparent political motivation of the investigation and its 

negative impact on press freedom. The massive investigation of media companies, and 

not other industries, leads us to conclude that this is a tactic aimed at silencing 

government critics rather than correcting business practices in South Korea.25 

 

Ultimately, the results of the audit revealed that 23 news media organizations and owners 

concealed between 1995 and 2000 an aggregate income of about $1 billion (U.S.) and were 

assessed a total of $388.9 million in back taxes and penalties. The Korean Fair Trade 

Commission added fines for alleged unfair trading practices of $18.6 million on 16 of the news 

media firms.26 About $200 million in penalties were levied against Chosun Ilbo, Dong-a Ilbo and 

JoongAng Ilbo, which represented a disproportionate amount of financial burden aimed at DJ’s 

biggest critics. Moreover, three executives from critical conservative newspapers were also 

arrested and jailed: Bang Sang-Hoon, president of the Chosun Ilbo, Kim Byung-Kwan, joint 

owner of Dong-a Ilbo and Cho Hee-Joon, who controls Kookmin Ilbo.  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
24 Don Kirk, “South Korea ‘Reformists’ Assail Conservative Papers,” New York Times, April 20, 2001, 
http://www.nytimes.com/2001/04/20/news/20iht-media_ed2_.html 
25 Arnold Zeitlin, “South Korean probe of newspapers raises serious free-press questions,” Freedom 
Forum, July 10, 2001, 
http://www.freedomforum.org/templates/document.asp?documentID=14359&printerfriendly=1 
26 Ibid. 



Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

12	
  
	
  

The Chosun Ilbo responded with an editorial alleging a political motivation to coerce the 

conservative newspapers, stating that the newspapers “were constantly told to cooperate, and the 

government spent great effort trying to appease our critical tone…when these attempts failed, it 

was clearly decided that the rest of this government's term would be spent using the tax 

investigation card.”27  

Perhaps the most problematic aspect of the tax audit was that DJ appointed people from 

Honam, his power base, to top posts within the National Tax Service in advance in order to lead 

the tax audit. 28  In light of the numerous problems highlighted throughout this report, a 

multifaceted policy recommendation is needed. First, South Korea needs a progressive 

counterweight to the conservative newspapers. The estimates vary, but around the time of the 

audit, the Chosun Ilbo had a circulation of about 2.5 million, followed by the Dong-a Ilbo with 

1.9 and the JoongAng Ilbo not far behind. The progressive Hankyoreh newspaper had less than a 

million. Progressives and liberals in South Korea need to gather funds and either bolster the 

Hankyoreh or start a viable contender to balance the overwhelming conservative views of the 

newspapers in circulation. In addition to the progressive counterweight, public taxes should be 

utilized to create a non-partisan newspaper that provides contending perspectives on issues in an 

even manner so that the public can hear all sides of the debate instead of the view espoused by 

one newspaper’s editorial staff.  

Furthermore, there must be a non-partisan, independent body that is responsible for 

carrying out tax audits of all companies, especially media organizations. The tax audit has been 

used as a coercive tool of state power on more than one occasion, and it’s clear that politically 

motivated tax audits can serve as highly public displays of contentious state-media relations, 

which can exacerbate existing problems. Any political decision that impacts the way that the 

media covers politics needs to be subject to an independent, non-partisan review and announced 

to the public before that decision is implemented.  

In conclusion, this case provides obvious examples of personalistic politics and regional 

divisions that are exacerbated by highly publicized, easily observable relations between the state 

and the (print) media. DJ’s inability or unwillingness to pursue the Sunshine Policy via broad 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
27 “Freedom Forum Reports On Media Arrests,” Chosun Ilbo, August 19, 2001, 
http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2001/08/19/2001081961135.html 
28 Song Dong-hoon, “Book Confirms Tax Probe Into Media Planned by Govt,” Chosun Ilbo, October 25, 
2001, http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2001/10/25/2001102561198.html 



Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

13	
  
	
  

political support, especially in the midst of heavy criticism from conservative newspapers, 

motivated him to start a new political party, persuade other politicians to switch parties to join 

him, and support a blacklist of certain candidates in the National Assembly race. If South Korea 

wants to deepen its democracy by maintaining consistent political parties with consistent 

ideological and policy platforms, it needs to address the numerous problems in state-media 

relations by implementing the policy recommendations mentioned above. 

 

Implications and Conclusions 

What are the implications for a political system with weak political parties and a strong press that 

represents the ideological “goal posts” in society and fills the role of articulating and debating 

public policy? Though largely unexplored, because it has been all but uncovered, there appears to 

be a breakdown in, or absence of, the “public sphere.”29 If the press is understood as an institution 

responsible for framing issues and constructing social reality, what are the broader policymaking 

implications? 

There are two views on this issue: 1) If the public sphere, controlled and created by 

“private” organizations (e.g. the press), represents a forum through which rational debate can 

occur, then newspapers with highly politicized agendas and a teeth to lips relationship with 

political parties can been seen as distorting this space. As a consequence, very little policy-debate 

occurs; 2) Alternatively, the “party-press parallel” can be understood as a boundary-setting 

mechanism. The conservative media defines one extreme, while the progressive media defines the 

polar opposite. Rather than hindering public debate, it simply defines the boundaries wherein 

debate can take place by other means. 

 Whether a bona fide public sphere exists may not, however, be the principal issue at stake 

regarding the state of South Korea’s democracy and government-society relations, which even 

more so than government-media relations, is the most important relationship in a democracy. 

Though newspapers may effectively communicate the conservative or progressive position on a 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
29 The public sphere is, in the Western liberal discourse, understood as the space between the government 
and the people filled by a group of well-educated skeptics, who, collectively, are best described as the 
press. Their role is, according to Jurgen Habermas, the scholar most commonly associated with the public 
sphere as a concept, to challenge the authority and power of the government for the good of the people and 
the betterment of society. See: Jurgen Hambermas, The Structural Transformation of the Public Sphere: An 
Inquiry into a Category of Bourgeois Society, trans. by Thomas Burger (Cambridge: MIT Press, 1989). 



Strong Press, Contentious Government: a Primer 
on Post-Transition South Korean Democracy 
A SinoNK.com Working Paper 

	
  

14	
  
	
  

given issue, the press is not the political body responsible for making policy; that responsibility, 

despite its lack of institutionalization, still belongs to political parties. And until political parties 

are able to establish themselves as ideologically differentiated and permanent political bodies, 

South Korea’s democracy is likely to remain unconsolidated and the government’s 

responsiveness to the people’s collective grievances institutionally hindered. It may so happen 

that when South Korean political parties become institutionalized (it is best to be optimistic 

regarding such matters), the role of the press will be forced to change. However, given recent 

events surrounding the selection of a candidate for the Democratic United Party (DUP) for the 

recent presidential election, it seems that party institutionalization is unlikely to happen anytime 

soon and the press’ traditional role as ideological goal posts is to remain.30 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
30 See: Steven Denney, “Personality Politics Stifle Korean Democracy,” Asia Times, October 30, 2012, 
http://www.atimes.com/atimes/Korea/NJ30Dg01.html.  


